12 September 2009

Raya Cookies Project.

time-time nak raya macam nie teringat dulu masa zaman kanak-kanak, lagi seminggu nak raya mak dah sibuk buat biskut raya..biskut yang mak selalu buat " Biskut Kelapa", kekadang tu terfikir jugak," dah tak de biskut lain ke mak aku nie"...tapi sekarang nie mak dah tak buat biskut dah, dah tak larat katanya...biskut kelapa nie yang specialnya rasa kelapanya la...tapi aku bukan nak kongsi buat biskut kelapa tapi nak kongsi satu jenis biskut yang paling aku suka...time raya biskut nie diwajipkan ada dalam salah satu jenis-jenis biskut yang mesti ada....so pada sapa-sapa yang nak try kat bawah nie resepinya...

BISKUT MAKMUR

Bahan Doh/Kulit
500 gm tepung gandung
80 gm gula halus
minyak sapi [ikut lembut boleh kepal]


Bahan Inti
300 gm kacang tanah
70 gm gula halus
Gula icing [untuk salut kueh]
Cara
1. Gaulkan semua bahan Doh sehingga lembut dan boleh dibentukkan.
2. Kacang tanah dibakar dalam oven selama 20 minit (sehingga kulit boleh tanggal bila kacang di  gosok )
3. Mesinkan kacang dan gaulkan dengan gula.
4. Ambil doh dan leperkan.
5. Masukkan inti yg telah dibulat bentuk bujur sebesar biji buah kurma. Bentukkan bujur.
6. Bakar dalam suhu 180'C selama 20 - 25 mnit [sehingga nampak masak]
7. Sejukkan baru golekkan dalam gula icing.
8. Simpan dalam balang kedap udara.

Cubalah.... tak susah nak buat biskut makmur nie, yang paling best biskut makmur ni amat gebu.

Teringat  aku pada geng-geng  form 5 katering 95/96 Sek. Men Teknik Pulau Langkawi....bila nak raya kami sure sibuk kat kitchen buat biskut raya , buah tangan nak bawa balik kampung time raya....banyak  sebenarnya kenangan aku pasal biskut nie....tapi yang paling aku tak boleh lupa, ambil upah kat mak pukul telur  nak buat bahulu...mak kata bila pukul tak boleh berhenti nanti bahulu tak jadi...apa lagi dah dapat upah , pukulan maut la aku kasi...bukan setakat tukang pukul ajer, siap jadi tukang rasa sekali ( tu yang best bila joined dengan mak kat dapur ) tapi sekarang nie tak payah susah-susah mesin dah ada...dulu bakar bahulu pakai sabut kelapa,sekarang nie pakai oven ....bahulu pun dah ada macam-macam jenis sekarang nie, bukan saja macam-macam jenis tapi macam-macam kaler..pilih ajer kaler mana yang korang suka...tapi aku memang respect kat anak-anak sebab favourite depa  kuih raya tradisional ...antara yang paling anak-anak aku gemari kuih bahulu, kuih karas, kuih bangkit, dan putu kacang....pada pendapat aku anak-anak patut diajar untuk mengenali kuih-kuih tradisional nie..so korang macam mana? suka ke dengan kuih tradisional nie...pilihan ditangan kita...
So amacam...korang dah rancang ke biskut raya tahun nie?...lagi tujuh hari lagi jer kita nak berpuasa...CEPAT RASANYA MASA BERLALU....... happy making cookies...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan