14 September 2009

Raya Kat Mana Tahun Nie ?

Pagi tadi masa dalam perjalanan ke tempat kerja aku sempat bersuara kat suami " Tahun nie kita raya kat mana?" dengan selamba suami aku pun menjawab "Anak-anak semua nak balik rumah mak kat Gurun, jadi kita balik Gurun ajerlah"..tapi nadanya berlainan sikit..aku paham suami aku nie  , seorang lelaki yang suka mengalah...so tanpa segan silunya aku pun berkata " tak apelah abah, tahun nie raya pertama  kita raya kat Sungai Besar, raya kedua baru kita balik Gurun"..aku bukannya apa sebab cuti seminggu, jadi biarlah lama sikit kat Gurun....kampung halaman tercinta tu beb....Dalam bab aku nie korang rasa sapa yang pentingkan diri sendiri?...tapi bagi aku adil la tu sebab kalau nak ikutkan undian, raya pertama menang kat aku yakni beraya di Gurun...so aku buat keputusan raya pertama kat Sungai Besar, raya kedua balik Gurun...yang sebenarnya aku nak enjoy kat Gurun lama-lama...
Korang macam mana,?... nasihat aku...time nak balik raya jangan gaduh-gaduh, pahala yang dapat bulan Ramadhan jangan dikurangkan..berbincang elok-elok, mana-mana pun sama ajer..macam aku dengan suami dari mula kahwin lagi dah tetapkan kalau raya Aidilfitri kat rumah mak aku, Aidiladha kat rumah mak dia..selang-selang la beb...Anyway Raya tetap Raya...
Lagi satu aku nak kongsi ngan korang pasal harga bahulu..kelmarin anak aku Bulatan (nama panggilan untuk Fahmi) nak makan bahulu, aku pun beli la dekat Station Bas dekat pekan Tanjung Malim, untuk pengetahuan korang ada gerai yang dibuka untuk jual biskut, kerepek dan kuih untuk sambutan hari raya...cuba teka berapa harga untuk 50 biji bahulu yang diletakkan dalam bekas kedap udara tu? ...suami aku kira 49 biji ajer... kalau tak tahu aku bagitau..harganya RM14.00, akak yang jual tu kurangkan kat aku jadi RM13.00...okeylah akupun ambik, sebab anak aku dah tak sabar-sabar lagi nak makan..(sarapan pagi hari nie pun dia makan bahulu...tak posa anak aku nie, biasalah bebudak )... kebetulan pula malam semalam mak telefon dari kampung.."balik mana tahun nie, mak dah tempah bahulu kat Bulatan" salah satu ayat yang mak tanya kat aku.." Raya pertama kat Sungai Besar, raya kedua baru balik Gurun..berapa mak ambik bahulu?"...bla..bla..bla..." Seratus biji Rm10.00" jawab mak...dalam hal nie aku terfikir juga harga telur ayam kat Kedah dengan Perak tak sama ke?...entahlah ..malas nak fikir buat pening kepala saja...Anyway bahulu tetap bahulu...

1 ulasan: